Bezield en bezielend onderwijs. Pedagogiek van onderbreking en verbinding

Lectorale rede Hester IJsseling

Voorafgegaan door workshops van bij het lectoraat betrokken onderzoekers

Hoe we zijn als leraar, komen we pas écht te weten op het moment dat we onderbroken worden in onze dagelijkse routines. Bijvoorbeeld wanneer we niet weten wat te beginnen met een leerling; wanneer een politieke gebeurtenis de gemoederen in de klas op scherp stelt; wanneer een ouder van een leerling sterft. Maar ook als we blij verrast worden door een gevoel van verbondenheid, bijvoorbeeld in samen zingen of samen filosoferen. Daar kan soms iets gebeuren, dat ons kennen en kunnen overstijgt. Dat raakt aan de ziel van het onderwijs. Wat daar gebeurt, dat kan een kind – maar ook een leraar - zijn hele leven lang bijblijven. Dat is, volgens Hester IJsseling, persoonsvorming. En wat vraagt dat nu van leraren?

In discussies over onderwijs duiken de termen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming geregeld op, sinds Gert Biesta in 2012 zijn drieslag in het Nederlandse onderwijsdebat introduceerde. Maar wat we met persoonsvorming moeten beginnen, daarover is nog veel onduidelijkheid. Het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool probeert daarin helderheid te brengen. In haar lectorale rede vertelt Hester IJsseling over haar onderzoek op dit terrein.

Voorafgaand aan de rede bieden de onderzoekers van het lectoraat verschillende workshops aan waarin ‘de pedagogiek van onderbreking en verbinding’ centraal staat. Tussendoor is er een warm buffet.

Programma

15.45-16.00 Inloop
16.00-16.45 uur workshopronde 1
17.00-17.45 uur workshopronde 2
Keuze uit:

Pieter Boshuizen: Maatschappelijk controversiële kwesties in de klas

Rudolf Kampers: Socrates in de klas

Jos van den Brand: De dood in de klas

Roeland Vrolijk: Muziek en verbinding

18.00-19.00 uur Buffet
19.00-20.00 uur Lectorale rede
20.00-20.45 uur Borrel

Opgeluisterd met Spoken Word door Maame Hammond en Swendeline Ersilia en muziek van studenten o.l.v. Roeland Vrolijk

Vanwege de beperkte ruimte willen we je vragen je aan te melden voor dit evenement

Ja, ik kom en meld me aan